Aktivity
Projekt MAP IV ORP Svitavy
Reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/23_017/0009169
Realizace od prosince 2024 do prosince 2025.
Navazuje na MAP III (2022–2023), MAP II (2018–2022) a MAP realizovaný v letech 2016–2018.
Hlavním cílem projektu je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách v ORP Svitavy. Podpořit vzájemnou spolupráci zřizovatelů, škol a neformálních aktérů ve vzdělávání. Zajistit společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro řešení místně specifických problémů a potřeb a vyhodnocování přínosů spolupráce. Prakticky to znamená: setkávání učitelů a zainteresované veřejnosti týkající se oblasti vzdělávání
Aktivity MAP IV – Realizujeme
Aktivity projektu MAP IV vychází z potřeb škol a aktérů v území. Byly připraveny společně v projektu MAP III a jsou podrobně popsány v Implementačním plánu.
1. Vzdělávací a rozvíjející akce pro děti a žáky
Cílem aktivity je podpořit rozvoj dětí a žáků napříč prioritami/cíli/opatřeními, tak aby získaly prostor k rozvoji znalostí a dovedností vytvářejících budoucí kompetence. Výsledkem bude vytvoření kompetencí kapacity dětí a žáků pro maximální využitití osobního potenciálu.
Snahou je rovněž osvědčenými metodami přivést pedagogické/nepedagogické pracovníky k znalosti moderních přístupů k výuce a umožnit jim praktické ukázky, tak aby aktivity mohli cílevědomě a dlouhodobě začlenit do svých pravidelných výchovně vzdělávacích činností.
1.1 Roboden v mateřské škole
1.2 Čtenářský klub pro nejmenší
1.3 Bořkova stavitelská dílna
1.4 Škola 4.0
1.5 Programování hrou
1.6 Práce s trojrozměrnými modely
1.7 Technické práce
1.8 Počítačová vizualizace
1.9 Filmový klub
1.10 DIGI odpoledne
1.11 Řemeslné a historické programy
1.12 Příroda Svitavska
2. Vzdělávací a rozvíjející akce pro pracovníky ve vzdělávání
Cílem aktivity je podpořit rozvoj pracovníků ve vzdělávání napříč prioritami/cíli/opatřeními, avšak nejen rozvoj jeho znalostí, dovedností, odborných kompetencí, ale především posun znalostí, dovedností a kompetencí každého jednotlivého žáka na vyšší úroveň díky působení pedagoga. Snahou je rovněž osvědčenými metodami přivést pedagogické/nepedagogické pracovníky k znalosti moderních metod a přístupů k výuce a umožnit jim praktické ukázky, tak aby aktivity mohli zakomponovat do svých pravidelných výchovně vzdělávacích činností. Učitelé a pedagogičtí leadeři jsou klíčovými aktéry v zavádění nových a inovativních metod ve vzdělávání směřujících k dosažení vyšší úrovně klíčových kompetencí.
2.1 Inspirativní škola
2.2 Nové technologie a zážitková pedagogika na 1. stupni ZŠ
2.3 Informatické myšlení na ZŠ
2.4 Výcviky školních poradenských pracovišť v intervizi
2.5 Edukace školních týmů v oblasti mediace a supervize
2.6 Umělá inteligence ve vzdělávání
2.7 Mentoring asistentů
3. vzdělávací a osvětové akce pro rodiče a veřejnost
Cílem aktivity je uspořádat vzdělávací a osvětové akce pro rodiče a veřejnost napříč různými tématy – od seznámení s moderními formami výuky, přes rozvoj kreativnosti dětí a žáků po ekovýchovu a regionální sounáležitost. Snahou je rovněž podnítit zájem rodičů a veřejnosti k výchově/vzdělávání dětí/žáků. Rodiče jsou klíčovými aktéry v řešení této problematiky. V projektech MAP I-III došlo k posílení angažovanosti obou CS, nicméně se nadále jedná o stěžejní příčinu problému v oblasti vzdělávání v území ORP Svitavy.
3.1 Badatelská setkání předškoláků s rodiči
3.2 Projektová výuka
3.3 Osvětové akce
4. neformální setkání podporující územní i širší spolupráci
Záměrem aktivity je propojování formálního a neformálního vzdělávání v území i v širším kontextu, např. i systémové projekty. Charakter aktivit bude rozmanitý – podle tématu, podle cílových skupin apod. Důležitým aspektem k prohloubení spoluprací bude angažovanost kompetentních osob a především jejich vůle se posunout v problematice vzdělávání dál a nespokojit se s aktuálním stavem.
4.1 Neformální setkání